Od 16 marca uchodźcy z Ukrainy mogą uzyskać numer PESEL. Wnioski można składać w Urzędzie Gminy w Parysowie, ul. Kościuszki 28, 08-441 Parysów. Przed wizytą w Urzędzie należy wykonać zdjęcie. Można to zrobić bezpłatnie, w tym celu prosimy o kontakt telefoniczny z urzędnikiem pod nr tel . 25 6855319 wew. 19
Wnioski można składać w godzinach pracy Urzędu, czyli od poniedziałku do piątku w godz. 7.00-15.00. Wydanie numeru PESEL jest bezpłatne.
Posiadanie numeru PESEL pozwoli uchodźcom z Ukrainy na dostęp do wielu programów socjalnych i społecznych określonych w specustawie. Będą oni mogli skorzystać między innymi z ochrony czasowej, podjąć legalną pracę czy kontynuować leczenie korzystając z polskiej opieki zdrowotnej, uzyskają dostęp do świadczeń rodzinnych oraz do edukacji dla najmłodszych.
Numer PESEL może uzyskać osoba, która jest:
- obywatelem Ukrainy lub
- obywatelem Ukrainy i ma Kartę Polaka lub
- członkiem najbliższej rodziny obywatela Ukrainy, który ma Kartę Polaka lub
- jest małżonkiem/małżonką obywatela Ukrainy, ale nie ma obywatelstwa ukraińskiego
oraz przybyła w okresie od 24 lutego 2022 r. na terytorium Polski bezpośrednio z Ukrainy w związku z prowadzonymi tam działaniami wojennymi.
Wniosek należy złożyć osobiście. Dziecko do 12. roku życia nie musi być obecne przy składaniu wniosku – z wyjątkiem sytuacji, w której jego tożsamość będzie ustalana w oparciu o oświadczenie. Wniosek w imieniu dziecka składa jeden z rodziców, opiekun, kurator.
Uchodźca z Ukrainy powinien przygotować:
- wniosek o nadanie numeru PESEL w związku z konfliktem na Ukrainie,
- kolorowe zdjęcie na papierze fotograficznym w rozmiarach 35×45 mm (szerokość x wysokość),
- dokument potwierdzający dane, które są we wniosku i tożsamość, jeżeli osoba nie posiada takiego dokumentu, może złożyć oświadczenie o jego braku.
Wnioskodawca otrzyma wydruk potwierdzający nadanie numeru PESEL.